Utlämning av journalkopia och övrig allmän handling
Gemensam utlämningsfunktion (GUF) och Regionarkivet hanterar utlämnande av journalkopior och övrig allmän handling efter begäran från medborgare, försäkringsbolag, andra myndigheter, media med flera. Undantaget är utlämnanden där syftet är forskning, dessa hanteras av FoU-enheten. Regionarkivet förvarar och bevarar även äldre journaler och handlingar.
Beställning av journalhandlingar
I Dalarnas län finns både offentliga och privata vårdenheter. Hos oss kan du beställa journalkopior från offentliga enheter, det vill säga vårdcentraler, sjukhus och kliniker som drivs av regionen. Journal från privata vårdenheter beställs från respektive enhet.
Arkiverad journal från Regionarkivet
Journalhandlingar från tiden innan elektroniska journalsystem infördes förvaras hos Regionarkivet. Övergången till elektroniskt system skedde successivt, där primärvården (vårdcentraler) var först ut runt år 1993. Specialistvårdens övergång skedde mellan år 2000-2006.
Om du tror att den journalkopia du ska beställa är daterad innan övergång till elektroniskt journalsystem, så ska du ställa din begäran direkt till Regionarkivet. Är du osäker så kan du kontakta antingen Regionarkivet eller GUF.
Viktigt att tänka på när du gör din beställning
En patientjournal innehåller många olika handlingar och uppgifter. Vid begäran om ”komplett journal” är det därför viktigt att vara införstådd med att man då erhåller kopior ur samtliga moduler i journalen, vilket kan bli en omfattande mängd kopior och en hög avgift. Var därför noga med att specificera urval och tidsperiod när du gör din beställning.
Beställning av journalkopior gör du som patient via
- Telefon GUF: 023-49 10 03
- Telefon Regionarkivet: 0240-49 54 20
- Beställningsblankett för patienter (pdf, 1 sida)
- 1177 e-tjänster
Information till andra vårdgivare, myndigheter med flera
Vårdgivare som vill rekvirera journalkopior från Region Dalarna kan göra detta genom att skicka en begäran via post, alternativt via fax.
Använd gärna vår beställningsblankett:
Beställningsblankett för vårdgivare (pdf, 1 sida)
Vill du ha telefonkontakt kan du skicka ett mail till oss så ringer vi upp dig. Se kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Utlämnande av personuppgifter i forskningssyfte
Förfrågningar om utlämnade av personuppgifter där syftet är forskning hanteras på FoU-enheten:
Som forskning räknas projekt som har etikprövningsmyndighetens godkännande, siktar mot att publiceras i vetenskaplig tidskrift och där det finns en disputerad person som är ytterst ansvarig. Kontakta forsknings.utlamnande@regiondalarna.se för mer information.
Beställning av loggutdrag
Som patient har du möjlighet att ta del av ett loggutdrag som visar vilka som har tittat på dina medicinska uppgifter. Att få ett loggutdrag är i dagsläget kostnadsfritt.
Beställning av loggutdrag gör du via
- Telefon 023-49 10 03
- 1177 e-tjänster
Beställning av registerutdrag (GDPR)
Du har rätt att vända dig till företag, myndigheter eller andra verksamheter för att få veta ifall de hanterar dina personuppgifter. I så fall ska du få tillgång till dem och information om hur de används. Denna rätt kallas regleras genom dataskyddsförordningen och kallas "Rätten till tillgång".
Begäran ska göras skriftligen och skickas till:
Region Dalarna
Box 712
791 29 Falun
Man kan förkorta handläggningstiden genom att begränsa begäran till en viss ansvarig enhet, informationstyp och tidsperiod.
Mer information om rätten till tillgång finns på Integritetsskyddsmyndighetens webbsida:
Begäran om övrig allmän handling
I Region Dalarnas webbdiarium kan du själv söka efter ärenden, handlingar och beslut som antingen upprättas eller inkommit till regionen från och med 2022-03-01.
Webbdiarium för allmänna handlingar
Ett ärende har alltid ett ärendenummer som oftast kallas för diarienummer (till exempel RS 2021/01). Varje handling får även ett handlings-id som exempelvis ser ut så här RS 2021.123.
Handling som är inkommen eller upprättad är för det mesta också offentlig, vilket ger dig rätt att ta del av den enligt offentlighetsprincipen. Endast de uppgifter som inte omfattas av sekretess lämnas ut.
Vill du ta del av innehållet i en handling eller om du söker handlingar innan 2022-03-01 kontaktar du Gemensam utlämningsfunktion. Undantaget är utlämnanden där syftet är forskning, dessa hanteras av FoU-enheten (se ovan).
Kontakt
Gemensam utlämningsfunktion, GUF
Telefon:
023-49 10 03
E-post: guf@regiondalarna.se
Fax:
023-49 10 46
Adress:
Region Dalarna, GUF, Box 712, 791 29 Falun
Regionarkivet
Telefon:
0240-49 54 20
E-post: regionarkivet@regiondalarna.se
Fax:
0240-121 33
Adress:
Regionarkivet, Ludvika lasarett, 771 81 Ludvika