Patientnämndsförvaltning
Patientnämnden hjälper patienter och närstående att föra fram sina synpunkter och klagomål till vårdgivare och ser till att de blir besvarade.
Patientnämnden är en fristående förvaltning och verksamheten regleras enligt lag om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården. Patienter och närstående kan vända sig till patientnämnden med sina synpunkter på hälso- och sjukvård och tandvård som utförts i Dalarna.
Patientnämnden utser också stödpersoner till patienter som vårdas enligt lagarna om psykiatrisk tvångsvård samt lagen om smittskydd.
Patientnämnden ska bidra till kvalitetsutveckling, hög patientsäkerhet och till att verksamheterna inom hälso- och sjukvården anpassas efter patienternas behov och förutsättningar genom att årligen analysera inkomna klagomål och synpunkter samt uppmärksamma riskområden och hinder för utveckling av vården.
Patientnämndens ledamöter och tjänstemän är opartiska och arbetar under tystnadsplikt. Tjänsten är kostnadsfri.
Kontakt för synpunkter och klagomål
Patientnämndsförvaltningen
Telefon:
023-49 01 00
E-post: patientnamnden@regiondalarna.se
Adress:
Vasagatan 27, Box 712, 791 29 Falun
Helena StrandbergFörvaltningschef Patientnämnden Dalarna
Telefon:
023-49 16 16
E-post: helena.strandberg@regiondalarna.se